۱۳۸۹ دی ۱, چهارشنبه

پنالتیِ دونفره



پنجشنبه پانزدهمِ آذرِ امسال برنامه‌ی 90 فیلمِ کوتاهی از یک بازیِ ظاهراً رسمیِ نوجوانان در ایران را نشان داد که یکی از بینندگانِ برنامه فرستاده بود. صحنه‌ای از یک ضربه‌ی پنالتی بود: زننده‌ی ضربه توپ را مستقیماً به طرفِ دروازه نزد، بلکه عملاً به یکی از هم‌تیمی‌هایش (که بعد از ضربه واردِ محوطه‌ی هجده‌قدم شد) پاس داد، و این بازیکنِ دوم توپ را گل کرد. مجری و کارشناسِ برنامه هر دو تقریباً به‌صراحت گفتند که گل مردود بوده، و از موضوع گذشتند.

این نوع استفاده از ضربه‌ی پنالتی مجاز است. احتمالاً مشهورترین نمونه‌اش کارِ مشترکِ کرویف و یــِسپـِر اولسِن در آژاکس در فصلِ ۸۳-۱۹۸۲ است که فیلم‌اش در یوتیوب هست و شرح‌اش هم در ویکیپدیا آمده است. ضربه را کرویف به‌آرامی به جلو و چپ می‌زند؛ اولسن جلو می‌آید و توپ را می‌گیرد و به کرایف پاس می‌دهد، که کرویف هم گل می‌کند.

در سالِ ۲۰۰۵ پیرِس و آنری در آرسنال سعی کردند کارِ مشابهی کنند، که پیرس خوب عمل نکرد و پنالتی خراب شد. خبرِ بی‌بی‌سی تصریح می‌کرد که اجرای کرویف-اولسن الگوی این دو بازیکن بوده است. چند روز بعد مقاله‌ای در گاردین توضیح داد که سابقه‌ی این نوع پنالتی‌زدن دست‌کم به دهه‌ی شصتِ میلادی برمی‌گردد.

قانونِ چهاردهمِ فیفا ("ضربه‌ی پنالتی"، صفحه‌های 43-40 در قوانینِ بازی 2010/2011) هم چیزی بر خلافِ پنالتیِ دونفره نمی‌گوید.

من هم از طرفداران و مشتریانِ 90 هستم و از برخوردِ حرفه‌ای‌اش با موضوع لذت می‌برم. صورتِ خلاصه‌تری از این مطلب را دو بار در تالارِ گفت‌وگوی سایتِ برنامه نوشتم، اما دو بار که برای پی‌گیری مراجعه کردم چیزی ندیدم.


۸ نظر:

  1. کاوه تو محشری
    باهات قهر کرده بودم ولی این دقتت دوباره منو به وجد آورد.
    دوس دارم فرایند التفاتت به این قضیه رو بدونم. خودت کنجکاو شدی و... یا کسی یا چیزی تو رو ملتفت این نکته کرد... البته اگه فوضولی نباشه دوست دارم بدونم.
    حقیقتش همیشه اینقدر دقیق نیستی.

    پاسخحذف
  2. ممکن است در تعریف پنالتی «ضربه‌ای» که از فلان فاصله ... آمده باشد؟ یعنی توپ با یک ضربه به سمت دروازه، باید شوت شود.
    یعنی با تحلیل معنایی «پنالتی».

    پاسخحذف
  3. پنالتی ضربه‌ی آزادِ مستقیم است؛ *لازم نیست* مستقیماً واردِ دروازه بشود تا گل صحیح باشد. قیاس کنید با ضربه‌ی آزادِ غیرمستقیم، که برای اینکه گل شود لازم است مستقیماً واردِ دروازه نشده باشد. اینجا حیطه‌ی تحلیلِ معنایی نیست: حیطه‌ی توسل به قانون‌های مصرّح است.

    پاسخحذف
  4. می‌شه فهمید چرا در پنالتی‌ها اغلب مستقیماً ضربه رو می‌زنن: وقتی پای ضربه‌زننده به توپ بخوره، همه از جمله مدافعین اجازه دارن بیان توی هجده‌قدم و این شلوغی شانس گل زدن رو کم می‌کنه. یا تصور اینه که شانس کم می‌شه. این‌که اغلب مستقیماً می‌زنن توی گل معنیش این نیست که قانون همینه.
    من که کیف کردم از این خرق عادت. که چون خرق عادت بوده، شانسِ گل زدن رو یهو خیلی زیاد کرده.

    پاسخحذف
  5. تا اون‌جایی که من یادمه توی برنامه‌ هم فردوسی‌پور و کارشناسه گفتند پنالتی درست بوده و لازم نیست حتما مستقیم به سمت دروازه زده بشه.

    پاسخحذف
  6. تا جایی که منم یادمه هر دو تا گفتند درست بوده!
    قابل توجه کامنتر نخست که به دلیل توجه ظریف کاوه باهاش آشتی کرده!

    پاسخحذف
  7. اگه اشتباه نکنم تو اون برنامه به این علت اون پنالتی رو نشون دادن که از خلاقیت اون دو تا نوجوون تعریف کنن نه اینکه بگن اشتباه بوده . اگه برنامه رو ضبط کردید دوباره ببینید .

    پاسخحذف
  8. ما به دلایلی که بعدا متوجه میشین شدیدا به دونستن ادرس میلتون احتیاج داریم.لطفا بذارین!

    پاسخحذف