۱۳۸۹ فروردین ۲۵, چهارشنبه

معرفت‌شناسانه



یک دسته اسکناسِ پانصدتومانی. می‌گذاردش روی دستگاهِ شمارنده. دستگاه: 97. باری دیگر (با بی‌حوصلگی)؛ این بار: 98. بارِ سوم: 100. نوارِ کاغذی‌ای دورِ دسته می‌بندد و روی‌اش مهر می‌زند و بسته را تحویل‌ام می‌دهد. حالا نوبتِ دسته‌ی بعدی است.

کارِ اصلیِ این دستگاه چیست؟ خیالِ کارمندِ مسؤولیت‌شناس را راحت کند (حالا راحت کرده است؟)، یا واقعاً تعدادِ اسکناس‌ها را بگوید؟ و ضابطه‌مان برای اعتماد کردن چیست؟


۱٣۸١.

۵ نظر:

  1. سلام.
    به نظرم منطقیه که از خروجی‌های دستگاه اسکناس‌شمار، بیشینیه بگیریم - به‌دلیل طرز کار این دستگاه‌ها.
    البته اگه مشابه همین پست رو، این بار درباره‌ی میوه‌فروش و ترازوی دوکفه‌ای بنویسین، که میوه‌فروش انقدر جای سنگ رو عوض می‌کنه تا تعادل برقرار شه، دیگه مخالفتی ندارم (:
    می‌دونم که چیزی که نوشتم هیچ ربطی به بند دوم - که لب مطلب بود - نداشت. به همین دلیل، اگه بهم بگین ملانقطی، ناراحت نمی‌شم!

    پاسخحذف
  2. به لحاظ معرفتی صرفاً "اعتماد" می کنیم و نه "اطمینان"، و به لحاظ "عملی" استفاده می کنیم به خاطر مزایایِ کاربردی اش. از جمله، در این مثالِ خاص، می توان از "کاهشِ" خطا در تعداد ثابتی شمارش و صرفه جویی در زمان--اگر تعدادِ این تکرارها در مقیاسِ بزرگ ناچیز باشد--حرف زد. به نظر می رسد که این اعتماد هم--که ریشه در تجربه و استقراء و ناچاری! دارد--"ماهیتاً" خطاپذیر باشد.

    مثلِ ترجیحِ استفاده از عینک حتی اگر باز هم تار ببینی و یا اعتماد به انواعِ تلسکوپ ها در مشاهده ی اجرامِ آسمانی، هر چند که از خطاهای گذشته شان خبر داری.

    پاسخحذف
  3. شاید سازنده دستگاه بگوید همواره می توان نتایج دستگاه اسکناس شمار را این طور تفسیر کرد دست کم ... تعداد اسکناس غیر تقلبی . تنها در مواردی قطعن .. تعداد که اسکناس ها کهنه نیستند و به هم نمی چسبند .

    پاسخحذف
  4. بهزاد من را متوجه کرد که شاید تاکید نوشته--بیشتر از آن چیزی که من فکر می کردم--بر روی مثالِ گفته شده باشد: کارمند بانک "آن قدر" شمارش را تکرار کند تا عددِ مطلوب (100) بیاید. هر جند شاید تعداد واقعی 101 باشد.

    پاسخحذف
  5. من این پست رو دارم بعد از ماه ها می خونم...
    منطقش داشتن پرایور نالج نسبت به نتیجه خروجی هست! یعنی کارمند بانک می دونه که این دسته باید به احتمال خیلی بالایی 100 تا باشه و هر جوابی غیر از این مشکوک هست بنا بر این با یک 100 اومدن راضی می شه ولی با اومدن یک 99 نا امید نمی شه و به حساب خطای دستگاه می ذاره.
    مثال هایی شبیه این خیلی زیادند.

    پاسخحذف