۱۳۹۵ آذر ۱۴, یکشنبه

"چرا عمرِ طاووس و دُرّاج کوته؟"


البته بهتر آنکه آدم از اول حواس‌اش باشد و درست و سنجیده صحبت کند. اما اگر این ایده‌آلْ محقق نشد، شاید اقتضای شرافتْ این باشد که حرف‌اش را اصلاح کند و مثلاً بگوید گفت‌وگویی از من منتشر شده که در آن گفته‌ام که با صادق هدایت نشست‌وبرخاست داشته‌ام. خوانندگانِ تیزبین ملاحظه کرده‌اند که من در زمانِ مرگِ هدایت ده‌ساله بوده‌ام. شرمنده‌ام؛ لطفاً بزرگوارانه درگذرید.

نیز اگر گفته باشد که پیکرِ فروغِ فرخزاد را غسل داده است. 

[احتمالاً ادامه دارد.]

عنوانْ مصراعی است از ابوطیّبِ مُصعَبی، شاعرِ قرنِ چهارم. مصراعِ دومِ این بیت را دوست ندارم: "چرا مار و کرکس زيَد در درازی؟" کلّ شعر را می‌شود در پیشاهنگان شعر پارسی دید (به کوششِ محمد دبیرسیاقی، چاپِ سوم، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۷۰، صص. ۷۲-۷۱). بیت را لغت‌نامه‌ی دهخدا در مدخلِ کرکس آورده و توضیح داده که از مصعبی است و تاریخِ بیهقی نقل‌اش کرده است.

۳ نظر:

  1. با سلام و احترام، گویا شما خود به توصیه خویش در چند پست قبل مبنی بر نادیده گرفتن کسی که در اینترنت «اشتباه می‌کند» عمل نکرده اید و با دیدن روایت-داستان آقای بهنود در مورد فروغ به قول بیهقی، با صفرای خویش برنیامده اید! همچنین، طاقت نیاورده اید ببینید آقای بهنود بیت مصعبی را به وثوق الدوله نسبت داده است!
    https://twitter.com/BehnoudMasoud/status/800803562536087553

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آخر این‌ها که فقط در اینترنت «چیز» نمی‌کنند. می‌روند در هتل می‌نشنینند با یک عده‌ای چیز می‌کنند و بعد عده‌ی دیگری خودسرانه جیز می‌شوند و بعد چیز می‌شود به اعصاب وروانِ همه‌مان

      حذف
  2. نمی دانم مصاحبه های آقای حسین دهباشی را دنبال کرده اید یا نه. آقای دهباشی همین هفته گذشته خبر داد که مصاحبه بعدی با یار غار صادق هدایت و فروغ فرخزاد است. باید دید این بار چه قصه هایی سر هم می کند. شاید هم از واکنش های قبلی به حرف های نسنجیده اش پند گرفت و این بار حرف های به درد بخوری زد. خدا را چه دیدی!

    پاسخحذف